کوهنانی نیوز/ عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی/نوروز بهاری چکیده: پژوهش حاضر تحت عنوان عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف توصیفی- تحلیلی و به لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی میباشد. در این پژوهش ابتدا تعاریفی از ثبت، تاریخچه ثبت […]
کوهنانی نیوز/ عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی/نوروز بهاری
چکیده:
پژوهش حاضر تحت عنوان عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف توصیفی- تحلیلی و به لحاظ نحوه جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی میباشد. در این پژوهش ابتدا تعاریفی از ثبت، تاریخچه ثبت دفاتر اسناد رسمی ذکر شده، سپس جرایم ثبتی اعم و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی توصیف گردیده است. هدف از انجام این پژوهش پیشگیری از ارتکاب جرم میباشد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش کارکنان و اجزاء ثبت و دفترخانهها جهت آگاهی از مجموعه ثبت و عواقب و جرائم ثبتی که از آن آگاهی ندارند بسیار مؤثر و مثمرثمر بوده و تأمین وضعیت مالی و معیشتی آنها و بازرسیهای به موقع و با دقت جهت جلوگیری از پنهانکاری آنان راههای پیشگیری از جرائم ثبتی محسوب میگردند.
کلید واژهها: پیشگیری، جرائم ثبتی، راههای پیشگیری از جرائم ثبتی
مقدمه:
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان یکی از دستگاههای حاکمیتی، در اعتباربخشی و حمایت از حقوق و مالکیت مشروع و قانونی اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، مشارکت در تنظیم روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی جامعه با هدف استقرار و تقویت عدالت و امنیت فراگیر اقتصادی و اجتماعی کشور و نیز پیشگیری از اختلافات و دعاوی نقش اساسی و ارزندهای ایفاء می نماید. اسناد رسمی از برترین دلایل اثبات قضیه به شمار میآیند، اما به دلیل کهنه بودن مقررات ثبتی اتخاذ سیاستها و رویههای غیردقیق در قلمرو، عدم توجه به بهرهگیری از ابزرارها و ساز و کارهای علمی در جهت روزآمد کردن خدمات ثبتی و تسریع در امور و مهمتر از همه، جلوگیری از اشتباهات و نیز سوء استفاده برخی از افراد، فرصتهای مساعدی را در اختیار بزهکاران برای ارتکاب جرائم ثبتی قرار میدهد. جرمهایی که در فرایند ثبت اسناد و املاک اتفاق میافتند از آنها تحت عنوان گونهای از جرمهای اقتصادی، پدیدهای نوظهور در سطح ملی و جهانی به شمار میآیند. در جرائم ثبتی نیز مانند هر جرم دیگری اقدامات پیشگیرانه کمهزینه و مؤثرتر از اقدامات سرکوبگرانه و کیفری است. به همین دلیل در وهله نخست، علت شناسی جرائم شایان توجه است. و آنگاه در راستای کاهش یا ریشه کن کردن این عوامل و تحقق بهداشت حقوقی و قضایی در عمل باید تدابیر و اقداماتی اندیشیده شود. استفاده از پیشگیری اجتماعی و وضعی در این زمینه میتواند راهکارهایی در جهت مبارزه با جرائم ثبتی باشد. با عنایت به اهمیت موارد مذکور از یک سو و تغییر در نوع و ماهیت جرمهای ثبتی همگام با پیشرفت جوامع بشری و پیچیده شدن روابط اجتماعی بررسی و مطالعه ارتکاب بزهکاری در این عرصه از اهمیت ویژهای برخوردار است. با توجه به اینکه در کشور ایران تحقیق مستقلی در زمینه راههای پیشگیری از جرائم ثبتی صورت نگرفته است. و از نظر حقوقی تا به حال قانونی در این زمینه وضع نشده است. ما در این مقاله به بررسی عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی پرداختیم امید است نتایج حاصل از این پژوهش راهکارهای لازم را به مسئولان ثبت اسناد جهت پیشگیری از جرائم ثبتی ارائه دهد]۱[.
بیان مسئله
با توجه به اهمیت و اعتبار فوقالعادهای که اسناد رسمی در روابط بین مردم دارد و همچنین نقش مهم و عمدهای که در ارتباط با حقوق افراد ایفا میکند، قانونگذار لازم دانسته با وضع قوانین خاص این قبیل اسناد را در حمایت خویش قرار دهد. از همه مهمتر نقش صاحبان دفاتر اسناد رسمی یعنی سردفتران و دفتریاران در جامعه امروزی ماست و مجازات ویژهای برای این قبیل افراد در قانون پیشبینی کرده است. کهنه بودن مقررات ثبتی، اتخاذ سیاستها و رویههای غیردقیق در این قلمرو، عدم توجه به بهرهگیری از ابزارها و سازکارهای علمی در جهت روزآمد کردن خدمات ثبتی و تسریع در امور و از همه مهمتر جلوگیری از اشتباهات و سوء استفاده برخی افراد، فرصتهای مناسبی را در اختیار بزهکاران قرار میدهد. بدینسان در وهله نخست، علتشناسی و به عبارت بهتر، شناخت علل و عوامل زمینهساز ارتکاب جرائم شایان توجه است. آنگاه در راستای کاهش یا ریشهکن کردن این عوامل و تحقق بهداشت حقوقی و قضایی در عمل باید تدابیر و اقداماتی اندیشیده شود، استفاده از پیشگیری اجتماعی و وضعی در این زمینه میتواند راهکارهایی در جهت مبارزه با جرائم ثبتی باشد. پیشگیری اجتماعی بر کاهش یا از بین بردن عوامل فردی و محیطی جرمزا تمرکز میکند. به عبارت دیگر، با ایجاد تغییرات و اصلاحات در فرد و جامعه به دنبال جلوگیری از ارتکاب جرم است. بنابراین پیشگیری اجتماعی، تغییرات و اصلاحات فردی و محیطی است که منجر به اصلاح جامعه و فرد و منجر به جلوگیری از جرم به صورت پایدار و همیشگی میشود. در پیشگیری اجتماعی به دنبال هماهنگسازی اعضای جامعه با قواعد اجتماعی هستیم. با توجه به این ملاحظات، انجام تحقیقاتی در مورد پیشگیری از جرائم ثبتی در دستور کار کمسیون پیشگیری از جرم قرار گرفت. مطالعاتی که در راستای این طرح تحقیقاتی انجام گرفت در دو محور کلی سازماندهی شده است. اول شناسایی عوامل جرمزای ثبتی، اسناد رسمی از برترین دلایل اثبات به شمار میروند با توجه به تغییر در نوع و ماهیت جرائم ثبتی همگام با پیشرفت جوامع بشری و پیچیده شدن روابط اجتماعی بررسی و مطالعه بزهکاری از اهمیت بالایی برخوردار است]۲[. سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در شرایط فعلی یکی از پر ارباب رجوعترین دستگاههای اجرایی کشور محسوب میشود و این روند در آینده نیز با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد و در صورت عدم چاره اندیشی درست و پشتیبانی دولت حتی شاهد بحران در این زمینه خواهیم بود. نظام و ساختار اولیه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نوع خود نسبتاً مترقی و از ابتدای تأسیس بخشی از وظایف اجرایی آن بر عهده نهادهای تخصصی مدنی بوده است. این دفاتر دارای استقلال مالی بوده و به صورت خصوصی اداره میشوند. اما انتخاب و گزینش سردفتران توسط سازمان انجام میشود و همه فعالیتهای آنها تحت عنوان نظارت و مطابق با چارچوب و سیاستهای ابلاغی از سوی سازمان و واحدهای ثبتی صورت میگیرد. دستیابی به ثبت نوین که الکترونیکی بودن یکی از ویژگیهای اصلی آن در نظر گرفته شده است. ولی عدم استفاده از فناوریهای نوین در امر ثبت اسناد، کمبود نیروی انسانی و مالی در اداره ثبت با توجه به نقش اقتصادی این سازمان در دولت و بودجهای که از سوی این سازمان در اختیار دولت قرار میدهد در دفاتر اسناد رسمی نیز به همین صورت میباشد با توجه به اینکه اداره ثبت بیشتر وظایف خود را بر عهده دفاتر گذاشته است. بازرسی و نظارت نسبت به این دفاتر کم است تمام موارد گفته شده میتواند در به وجود آمدن جرائم در این سازمان تأثیر داشته باشد]۳[.
اهداف تحقیق
هدف کلی: عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی.
اهداف فرعی:
بررسی اصلاح فرایندهای ثبت اسناد و املاک
بررسی راههای پیشگیری از جرائم ثبتی
سؤالهای تحقیق
۱- اصلاح فرایندهای ثبت اسناد و املاک چه تأثیری بر پیشگیری از جرائم دارد؟
۲- مؤثرترین راهکارهای پیشگیری از جرائم ثبتی کدام است؟
فرضیههای تحقیق
به نظر میرسد با استفاده از راههای پیشگیری وضعی از جرائم ثبتی افزایش توان نظارتی ثبت اسناد و املاک و نیز بهرهگیری از راهبردهای پیشگیری اجتماعی میتوان میزان جرم را کاهش داد؟
به نظر میرسد با استفاده از راهکارهای پیشگیری وضعی از جرائم ثبتی و نیز بهرهگیری از راهبردهای پیشگیری اجتماعی بتوان میزان جرم را کاهش داد.
روش تحقیق
روش تحقیق در خصوص عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی از نوع توصیفی- تحلیلی و از لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد.
نحوه گردآوری مطالب:
گردآوری مطالب در این پژوهش به صورت کتابخانهای و میدانی و مراجعه به اسناد فقهی و حقوقی نهادها و سازمانهایی همچون قوه قضایه و سازمان ثبت و ….. صورت گرفت.
تاریخچه ثبت:
بطوری که محققین نوشتهاند، ثبت املاک سابقهای طولانی دارد و قدیمیترین سندی که در این مورد از حفاریهای تلو بدست آمده است مربوط به شهر دونگی واقع در شهر کلده است. این سند نقشه شهر دونگی را در حدود چهار هزار سال قبل از میلاد نشان میدهد. که اراضی آن به قطعات ذوزنقه، مربع و مثلث تقسیم شده است. داریوش دستور داد تا جمهوریهای یونانی را در آسیای صغیر ممیزی و اراضی مزروعی را با قید مساحت و اضلاع در دفاتر مئلتی ثبت نمایند و چون این روش از جهت تسهیل وصول مالیات اراضی مقید بود پس از مدتی یونانیان نیز به تأسی نمودند و دفاتری برای ثبت خصوصیات اراضی از حیث مساحت و نوع زراعت و میزان محصول و نام مالک ترتیب دادند در روم قدیم هم سرویوس تولیوس ششمین پادشاه روم دستور داد تا تمام اراضی مزروعی و متعلقات آنها و حقوق ارتفاعی آنها در املاک مجاور در آنها دارند در دفتر مخصوصی ثبت شود. و هر چهار سال یک مرتبه در آن دفتر تجدیدنظر به عمل آید و تغییراتی که در آن مدت در وضع املاک حاصل شده است قید گردد. ژول سزار دستور داد تا تمام کشور روم را مساحی و مساحت آن را معین و ثبت نمایند اما این کار بعد از او در زمان او کتاب عملی شد ولی آن مساحی دقیق و حقیقی نبود. دیوکلیسین دستور داد برای ممیزی و مساحی دقیق املاک روم مهندسین و مساحان لازم تربیت شوند و به وسیلهی آنان از تمام مملکت روم ممیزی و مساحی دقیق بعمل آید. در روم و آتن دو نوع ثبت وجود داشت ثبت عمومی و ثبت مالی.
در ایران به دستور انوشیروان ثبت معاملات نزد قضات و در دفاتر آنان انجام میشد. غازان خان پادشاه مغول نیز مقرر داشت که تمام قبالهها و اسناد با تاریخ و متن در دفاتر قضات ثبت شود. قضات مذکور طاسی هم به نام طاس عدل داشتند که اسناد تقلبی و مجعوله و یا اسناد مربوط به قبل از سی سال را در آن میشستند. در عهد صفویه مرجعی به نام صدر دیوانخانه تأسیس شد که یک نفر قاضی شرع در آنجا به کار معاملات و تنظیم اسناد و عقدنامه و طلاقنامه میپرداخت و اسناد معاملات را مهر و در دفتر مخصوصی ثبت مینمود. نخستین بار در زمان ناصرالدین شاه قاجار فرمانی صادر شد که ادارهای تحت ریاست میرزاحسینخان سپهسالار تشکیل شود که مرجع ثبت اسناد بوده و موافق دول متمدنه تمرکز زده و در دفاتر مخصوص ثبت و ضبط گردد. در عدلیه نیز برای اعتبار اسناد و جلوگیری از تقلب و تزویر اوراق و نوشتهها را مهر رسمی میزدند و بدین وسیله دارای اعتبار اسناد رسمی میشد ولی چون این کار اجباری نبود به ندرت به آن اقدام میشد این روش تا برقراری مشروطه و تا دوره دوم قانونگذاری برقرار بود. پس از استقرار مشروطیت در دورهی دوم تقنینه در تاریخ جمادیالاولی ۱۳۲۹ هجری شمسی، ۱۲۹۰ هجری شمسی قانونی تحت عنوان قانون ثبت اسناد در ۱۳۹ ماده تصویب شد. این قانون مقرر میداشت که اداره ثبت اسناد مرکب از دایره ثبت اسناد و دفتر راکد کل در حوزههای محاکم ابتدایی و وزارت عدلیه تأسیس شود و امور ثبت اسنادی، دادن صورت از ثبت دفاتر و همچنین مواد اسنادی، دادن تصدیقاتی از قبیل مطابقت رونوشت با اصل، تصدیق اصالت امضاء، تصدیق تاریخ ثبت سند، تصدیق اظهارنامه، تصدیق هویت و تصدیق حیات اشخاص، و پذیرفتن و حفظ اصول اسنادی در این قانون به موضوع مهم ثبت املاک اشاره و توجهی نشده و ثبت اسناد اجباری نگردیده است و اسناد ثبت شده هم لازم الاجرا نمیباشد. تنها اعتباری که برای سند ثبت شده منظور گردیده است رسمیت و اعتبار آن بین طرفین و مصون ماندن آن تغییر و تبدیل و انکار و تردید است]۴[.
پیشگیری اجتماعی:
پیشگیری اجتماعی مجموعه اقداماتی است که به دنبال از بین بردن یا خنثی کردن عواملی است که در تکوین جرم مؤثر بودهاند در این نوع پیشگیری با حمایت از آماجهای جرم، بزه دیدگان بالقوه و نیز با اعمال تدابیر فنی در صدد جلوگیری و پیشگیری از بزهدیدگی افراد و آماجها در برابر بزهکاران هستند در این نوع از پیشگیری سعی بر آن است که قبل از ارتکاب جرم راه حلهایی جهت جلوگیری از آن ارائه شود در واقع پیشگیری سعی بر آن است که قبل از ارتکاب جرم راهحلهایی جهت جلوگیری از آن ارائه شود در واقع پیشگیری نهادهای غیرکیفری در مرحله قبل از ارتکاب جرم است پیشگیری غیرکیفری به پیشگیری اجتماعی و پیشگیری وضعی تقسیم میشود. در پیشگیری اجتماعی از رهگذر اصلاح عوامل فردی و اجتماعی بزهکاری تلاش میشود که نرخ بزهکاری کاهش یابداما در پیشگیری وضعی هدف آن است که موقعیتها و فرصتهای ارتکاب جرم کاهش یابد. پیشگیری اجتماعی، تغییرات و اصلاحات فردی و محیطی است که منجر به اصلاح جامعه و فرد و منجر به جلوگیری از جرم به صورت پایدار و همیشگی میشود. در پیشگیری اجتماعی به دنبال هماهنگسازی اعضای جامعه با قواعد اجتماعی هستیم. محور اقدامات در پیشگیری اجتماعی فرد است، به دیگر سخن پیشگیری اجتماعی مجرممدار و فردمدار است برخلاف پیشگیری وضعی که بزه دیده مدار و سبیل مدار است. پیشگیری اجتماعی از اقداماتی تشکیل میشود که به انواع محیطهای پیرامون فرد تأثیر میگذارد. کلیهی این محیطها در فرایند جامعهپذیری یک فرد نقش داشته و دارای کارکردهای اجتماعی هستند. هر یک از محیطها خانه، مدرسه، دانشگاه، دوستان و …. در یک مقطع خاص زمانی عمل کرده و فرایند جامعهپذیری را تسهیل میکنند. پیشگیری اجتماعی در واقع بر دو نقطه یک خط شبیه است که در یک طرف فرد و خانواده و در طرف دیگر جامعه و محیط قرار دارد]۲[.
ویژگیهای پیشگیری اجتماعی:
پیشگیری اجتماعی که به آن پیشگیری زودهنگام(زودرس) نیز گفته میشود این نوع پیشگیری با هدف قرار دادن کودکان مسئلهدار و بهرهگیری از «تدابیر آموزشی – پرورشی» به دنبال آموزش مهارتهای زندگی اجتماعی به کودکان مسئلهدار و پدران و مادران آنهاست تا از این رهگذر، چنین افرادی به درستی تربیت شوند. بنابراین، اینگونه از پیشگیری به دنبال احیاء و تقویت شرایط و پرورش طبیعی کودکان مسئله دار است. ویژگی این نوع پیشگیری آن است که علاوه بر خود فرد شامل اشخاص و محیطهایی میشود که وی را مجهز به وسایل مقاومت در مقابل جرم نکردهاند، اینگونه از پیشگیری نیازمند تربیت مربیان، متخصصان، جرمشناسان، روانشناسان و متخصصان علوم تربیتی دیدهای است که بتواند از عهده اجرای درست برنامههای آن برآیند برخلاف پیشگیری رشدمدار که تأکید آن همواره روی فرد و سپس محیط پیرامون اوست. این پیشگیری از یک سو فرد با اعمال اقدامهای مرتبط با ساختار و نهادهای اجتماعی به دنبال اجتماعی کردن افراد میباشد. بنابراین پیشگیری اجتماعی جامعهمدار با این فرض که ساختارها و نهادهای اجتماعی در پیدایش بزهکاری نقش بسزایی ایفا میکند درصدد است با تغییر این ساختار و نهادهای اجتماعی گرایشهای مجرمانه در افراد از بین برود یا با کاهش روبرو گردد. از اینرو، تغییر اوضاع و احوال نامساعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بزهکار مانند فقر، بیکاری، بی سوادی، بی مسکنی و …. که در هر حال زمینه کنارگذاری فرد را از جامعه فراهم میکنند و نیز مبارزه با عوامل روانی جامعهشناسی و فردی، هسته اصلی پیشگیری اجتماعی را تشکیل میدهند]۵[.
راهکارهای پیشگیری اجتماعی از جرمهای ثبت
پیشگیری اجتماعی با ایجاد تغییرات و اصلاحات در فرد و جامعه به دنبال پیشگیری از جرم به صورت پایدار و همیشگی است. این نوع پیشگیری در صدد آن است که اعضای جامعه را از طریق آموزش، تربیت، تشویق و تنبیه با قواعد اجتماعی همنوا سازد پیشگیری اجتماعی یک پیشگیری کنشی فردمدار است بدین صورت که با بهرهگیری از تدابیر و اقدامات پیشین در صدد شخصیتسازی و اثرگذاری بر فرایند شکلگیری شخصیت افراد است پیشگیری اجتماعی در محیط اجتماعی عمومی مانند محیط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و نیز در محیط اجتماعی شخصی خود فرد است مداخله مینماید کلیه این محیطها در فرایند جامعهپذیری یک فرد نقش دارند هر یک از این محیطها میتوانند بستری جهت تسهیل جامعهپذیری افراد باشند.
الف) فرهنگسازی: فرهنگ هر جامعه بنیان نظام اجتماعی و نظام روانی آن جامعه به شمار میرود. از اینرو فرهنگ در شکلگیری ساختارها و نهادهای اجتماعی، شخصیت افراد و حتی رفتار آنها نقش بسزایی ایفا میکند. بدین ترتیب افزون بر محیط اجتماعی فرد، محیط فرهنگی که یکی از گونههای محیط اجتماعی است که در پیدایش بزهکاری مؤثر میباشد. بنابراین فرهنگسازی در جامعه بدین منظور که نظام شخصیتی افراد به درستی شکل گیرد و آنها را به سوی جامعهپذیری سوق داده، بسیار ضروری است. در ارتباط با پیشگیری از جرمهای ثبتی نیز، فرهنگسازی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. رسانههای گروهی از جمله مهمترین ابزارهای فرهنگسازی در بین جوامع بشری میباشند. بنابراین، از طریق این ابزار میتوان به آگاهسازی بیشتر مردم از حقوق خویش مبادرت نمود. مالکیت که متعاقب ثبت ملک در دفتر املاک بوجود میآید یک حق عینی است که احترام به آن بر تمام مردم جامعه واجب است و میتوان از طریق فرهنگسازی این حساسیت را در افراد جامعه ایجاد کرد که به محض تعرض به این حق به طور کلی و جرمهای ثبتی به طور خاص، که گونهای از تجاوز به حق مالکیت است. مقامات قضائی و مسئولان ثبتی به طور خاص، که گونهای از تجاوز به حق مالکیت است. مقامات قضایی و مسئولان مربوطه را در جریان قرار بدهند. بدینسان، توجه به کارکرد فرهنگسازی در پیشگیری از بزهکاری به طور کلی و پیشگیری از جرمهای ثبتی به طور ویژه ضروری است]۶[.
ب) آموزش: آموزش مقولهای است که انسانها از بدو تولد درگیر آن بوده و برای گذراندن زندگی ناچار به یادگیری و کسب تجربه میباشند. شاهد ادعای اهمیت آموزش در پیشگیری از بزهکاری، تأکید فراوان حقوقدانان، سیاستمداران و اسناد بینالمللی بر حق برخورداری هر کس از آموزش و پرورش با هدف رشد کامل شخصیت انسانی و احساس حیثیت او و تقویت احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی میباشند. با توجه به اهمیت فراوان آموزش در گسترش آگاهی، مهارتها و ویژگیهای شخصی افراد از یک طرف و از طرفی تاثیرگذار بودن آن در پیشگیری از بزهکاری، میتوان افراد به طور کلی و کارکنان ثبت به طور خاص و نیز آموزش اخلاق حرفهای کارکنان و اجزاء ثبت و سردفتران اسناد رسمی استفاده کرد.
ج) بهبود شرایط اقتصادی: پژوهشهای جرمشناسی که به علت بزهکاری با رویکردی اقتصادی پرداختند، نشان داده است که شرایط اقتصادی، که یکی از گونههای محیط اجتماعی است نیز میتواند بر پیدایش بزهکاری، میزان و نوع آن و یا پیشگیری از ارتکاب این پدیده تأثیرگذار باشد محیط اقتصادی خواه محیط عمومی نظام اقتصادی حاکم بر جامعه) و خواه شخصی(شامل فعالیتهای اقتصادی شخصی افراد مانند: شغل، مسکن و فقر) نقش مهمی در تحقق بزهکاری ایفاء مینماید(گزارش راجع به پروندههایی در ارتباط با جرمهای ثبتی که در اسناد کمسیون پیشگیری از وقوع جرم مرکز مطالعات توسعه قضائی موجود است). قانون اساسی بند ۲ اصل سوم، بیستم، بیست و هفتم، سی و یکم و بندهای ۱ و ۲ اصل چهل و سوم قانون اساسی فقرزدایی، اشتغالزایی، تأمین مسکن و در نتیجه بهبود شرایط اقتصادی را مورد توجه قرار دادهاند. از اینرو سر و سامان دادن شرایط اقتصادی افراد به نوبه خود میتواند در پیشگیری از جرایم مؤثر باشد اهمیت این موضوع وقتی بیشتر میشود که توجه داشته باشیم یک پای ثابت بسیاری از جرمهای ثبتی، به ویژه مواردی که به طور سازمانیافته و باندی ارتکاب، دستاندرکاران و کارکنان ثبت هستند. از اینرو بهبود وضعیت مالی دست اندرکاران و کارکنان ثبت به طور کلی و بازرسان سازمان ویژه میتواند در پیشگیری از جرمهای ثبتی نقش بسزایی داشته باشد.
د) بکارگیری اقدامهای رفاهی: اقدامهای رفاهی بعنوان یکی از راهکارهای پیشگیری اجتماعی میتواند نقش مؤثری در پیشگیری از وقوع جرایم ایفاء نماید. حق برخورداری از اوقات فراغت، استراحت، تفریح و … ساماندهی آنها در جهت جامعهپذیری افراد در مقررات حقوق بشر به مثابه تکلیفی برای جامعه و دولت مورد توجه قرار گرفته است. بند «د»، ماده ۷ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حق هر کس را به منظور برخورداری از اوقات فراغت، محدودیت ساعات کار، مرخصی ادواری و … به رسمیت شناخته است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در بندهای ۱۲، ۹، ۳، اصل سوم و به طور ضمنی در اصول دیگر از جمله اصل چهل و سوم به اهمیت تهیه امکانات رفاهی جهت رشد صحیح افراد توجه داشته است]۷[. بدین سان، احترام به حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و فراهم کردن زمینهی تحقق آن توسط دولتها، اگر به پیشگیری کامل از رفتارهای مجرمانه منجر نگرددد، دست کم دامنه و اشکال بزهکاری را کاهش میدهد]۱[.
پیشگیری در دفاتر اسناد رسمی:
به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات سردفتران و دفتریاران و دستیابی به هدف والای ثبت لازم میدانیم دفاتر، مورد حمایت و نظارت بهتر و دقیقتری قرار گیرند. امری که به دستیابی مراجع قضایی و ثبتی به اهداف متعالیشان کمک خواهد نمود. نتیجهای که میتوان به آن اشاره نمود اینکه به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات سردفتران و دفتریاران باید فعالیتهایشان را متناسب با پیشرفت و فناوریهای نوین دنیا نموده و از روشهای جدید در اسناد بهرهمند شوند. بدون شک وقوع تخلفات سردفتران و در دفتریاران ناشایست و ناپسند میباشد با پیشگیری از صحت وقوع جرایم و تخلفات سردفتران و دفتریاران نه تنها در امر ارتقای شأن این افراد گام خواهیم برداشت بلکه به صحت وصول نیات متعالی ثبت نیز حرکت خواهیم کرد و توالی و تداوم ارتکاب جرایم و تخلفات سردفتران و دفتریاران سبب بیاعتمادی جامعه به کاتبان عدل و دفاتر رسمی خواهد شد و به واسطه آنها زمینه انتقاد و خردهگیری و حتی هجوم برای کاهش اختیارات دفاتر اسناد رسمی امری بدیهی خواهد گردید که نهایت این امر به تضعیف دفاتر رسمی و به تبع آن سازمان ثبت و قوه قضائیه خواهد انجامید]۸[.
جعل در دفاتر اسناد رسمی: چرا به منظور پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات سردفتران و دفتریاران مراجعی چون قوه قضائیه و سازمان ثبت برنامههای آموزشی، اطلاعرسانی یا تبلیغات مؤثر در این خصوص انجام نمیدهند با توجه به پرسشهای مذکور علت اصلی بروز بسیاری از تخلفات و جرایم ناشی از ضعف و ایراد قوانین و مقررات و ناکارآمدی سیستمهای موجود ثبت اسناد میباشد و با استفاده از فنآوریهای نوین در امر ثبت اسناد میتوان جلوی وقوع بسیاری از تخلفات و جرائم را گرفت و میتوان علل اصلی ارتکاب جرائم و تخلفات در دفاتر اسناد رسمی را بیتوجهی دستگاههای حکومتی به ارزش فعالیت دفاتر اسناد رسمی و ظرفیت نهفته دانست.
الف) مسئولیت کیفری:
چنانچه سردفتران اسناد رسمی عمداً یکی از جرمهای ذیل را مرتکب شوند جاعل در اسناد رسمی محسوب و به مجازاتی که برای جعل و تزویر در اسناد مقرر است محکوم میشوند
۱- اسناد مجهوله یا مروره را ثبت کنند
۲- سندی را بدون حضور اشخاصی که مطابق قانون باید حضور داشته باشند ثبت نماید.
۳- سندی را به اسم کسانی که آن معامله را نکردهاند ثبت کند
۴- تاریخ سند یا ثبت سندی را مقدم یا مؤخر در دفتر ثبت کند.
۵- تمام یا قسمتی از دفاتر ثبت را معدوم یا مکتوم یا ورقی را از آن بکشد یا به وسایل متقلبانه دیگر ثبت سندی را از اعتبار و استفاده بیندازد.
۶- اسناد انتقالی را با علم به عدم مالکیت انتقالدهنده ثبت کند
۷- سندی را که بطور وضوح سندیت نداشته و یا از سندیت افتاده ثبت کند(ماده ۱۰۰ قانون ثبت اسناد و املاک).
این مجازات برای مستخدمین و اجزای ثبت اسناد و املاک نیز جاری است. چنانچه ضمن رسیدگی مقدماتی موضوع بزه تشخیص داده شود یعنی از موارد هفتگانه ذکر شده در فوق باشد مراتب از طریق اداره کل امور اسناد به مراجع صالح قضایی که معمولاً دادسرای محل است اعلام میشود. همچنین به موجب ماده ۱۹۹ و ۲۰۰ قانون مالیاتها چنانچه سردفتر در انجام تکالیف خود کوتاهی نماید در مرحله اول به جریمه نقدی و در صورت تکرار به حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
ب) مسئولیت انتظامی:
به تخلفات سردفتران و دفتریاران که جنبه جزایی نداشته باشد در دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران رسیدگی به عمل میآید رسیدگی به تخلفات با تنظیم صورتمجلس توسط بازرسان ثبت و گزارش آن به ثبت محل شروع میگردد. چنانچه در بازرسیهای انجام شده که بصورت ادواری یا بازرسی اجمالی یا موردی انجام میگردد بازرسان در مواردی برورد نمایند که سردفتر یا دفتریار متخلف مرتکب تخلف گردیده باشند با گزارش موضوع به ثبت محل نظر صریح خود را مبنی بر اینکه سردفتر یا دفتریار در چه مواردی مرتکب تخلف گردیده آن را به محل ثبت اعلام و سپس از طریق ثبت منطقه گزارش بازرسی جهت اظهارنظر به اداره کل امور اسناد و سردفتران ارسال و چنانچه کارشناس امور اسناد نیز اعتقاد به تخلف آنان داشته باشد موضوع را با اظهارنظر به دادستان انتظامی اعلام و دادستان با ارجاع پرونده به جانشین خود در مراکز استانها تقاضای صدور کیفر خواست علیه سردفتر یا دفتریار متخلف را مینماید در این مرحله جانشین دادستان با تطبیق موضوع با شقوق ماده ۲۹ آئین نامه دفاتر اسناد رسمی مبادرت به صدور کیفر خواست مینماید. و از دادگاه تقاضای صدور رای بر محکومیت متخلف را مینماید با ابلاغ کیفر خواست به سردفتر یا دفتریار وی باید ظرف ده روز لایحه دفاعیه خود را با مستندات قانونی به دادگاه ارسال نماید. اعضاء دادگاه بدوی انتظامی سردفتران و دفتریاران که بر اساس ماده ۳۵ قانون دفاتر اسناد رسمی شامل سه عضو: ۱- روسای شعب دادگاه استان (نظریه شماره ۶۲۰۸/۷ مورخ ۲۴/۱۱/ ۱۳۶۵، اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قضائیه با توجه به قسمت بند الف ماده ۳۵). ۲- کارمندان مطلع ثبت استان به انتخاب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ۳- سردفتران مرکز استان به انتخاب کانون محل و در صورت عدو تشکیل کانون در محل به انتخاب رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک بوده و در مرکز استان تشکیل میگردد(نظریهی شماره ۱۰۶۹/۷ مورخ ۱۹/۱۱/۱۳۶۵اداره کل حقوفی و تدوین قوانین قوه قضائیه در صورتی که حضور سر دفتر یا دفتریار را لازم و ضروری دانست از وی دعوت به عمل خواهد آورد و در غیر این صورت چنانچه تخلف آنها مشمول مرور زمان نشده باشد مبادرت به صدور رأی نموده و رأی صادره در صورتی که از درجه سه به بالا نبود قطعی والا از طرف سردفتر یا دفتریار و جانشین دادستان تا ده روز قابل اعتراض برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر میباشد. در صورت قطعی بودن حکم صادره یا عدم اعتراض به احکام قابل تجدیدنظر از سوی متخلی رونوشت رأی به امور اسناد ارسال و دستور اجرای حکم صادره به ثبت منطقه داده میشود. ولی در صورت اعتراض به احکام غیر قطعی پرونده جهت رسیدگی نهائی به دادگاه تجدیدنظر ارسال و دادگاه پس از بررسی مبادرت به صدور حکم نموده، حکم صادره قطعی و لازمالاجراست و در صورت تأیید حکم بدوی مراتب به امور اسناد اعلام تا دستور اجرای احکام صادر گردد بدیهی است چنانچه حکم بر انفصال موقت سردفتر یا دفتریار صادر شود کفالت دفتر به سردفتر یا دفتر یار واجد شرایط در همان حوزه ثبتی محول و سردفتر یا دفتریار منفصل حق مداخله در امور دفترخانه را در طول مدت انفصال ندارند.
نقش رسانهها در پیشگیری از جرائم:
رسانهها میتوانند با اعلام به موقع قوانین و مقررات و نیز اطلاع رسانی فراوان و دقیق به گونهای که اطمینان حاصل شود و اکثریت جامعه از قوانین و مقررات جدید آگاهی یافتهاند، به خدمت بزرگی دست یابند همچنین با سلامت برنامههای آموزشی و فرهنگسازی و نهادینه ساختن مراجعه مردم به دفاتر اسناد رسمی به منظور تنظیم و ثبت اسناد معاملات به صورت رسمی و آشنا کردن آنها به حقوق و تکالیفشان نسبت به دفترخانه در زمینه پیشگیری از وقوع جرایم که هدف و وظیفه اصلی قوه قضائیه میباشد تأثیر بیشتری روی مخاطبان گذاشته و آنها را از خطرات احتمالی و آسیبهای احتمالی در جامعه به منظور پرهیز از بزه دیده شدن کمک کنند. با این اوصاف جرایم و تخلفات در جامعه سردفتری و دفتریاری متأثر از جریانات اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی و غیره میباشد که مسئولان امر باید به سراغ خشکاندن ریشههای جرم و تخلف بروند]۲[
پیشگیری وضعی:
پیشگیری وضعی یکی از گونههای پیشگیری غیرکیفری است که هدف آن کاهش فرصتها و موقعیتهای ارتکاب جرم است
ویژگیهای پیشگیری وضعی:
الف) این اقدامات معطوف به جرائم خاصی است: مثلاً در جرائم غیرعمدی پیشگیری وضعی معنی ندارد. چرا که در جرائم غیرعمدی بین مرتکب و مجنی علیه رابطه وجود ندارد و این دسته از جرایم در یک لحظه بوقوع میپیوندد البته نوعی پیشگیری وضعی در مورد برخی از جرائم غیرعمدی نیز متصور است. همانند نصب سرعتگیر در خیابانها یا نصب آژیر هشداردهنده در سرعتهای بالا از اینرو میتوان جهت پیشگیری از قتل غیرعمد و تصادفات به کار رود.
ب) اهداف اقدامات وضعی شرایط پیرامون جرم است. روشن کردن چراغ در یک کوچه باریک فرصت ارتکاب جرم را کاهش میدهد. پیشگیری وضعی بزه دیده مدار است پیشگیری اجتماعی مربوط به شخص بزهکار است در پیشگیری وضعی مجرم به صورت غیر مستقیم مطرح است بنابراین پیشگیری وضعی نوعی پیشگیری غیرمستقیم محسوب میشود.
ج) در پیشگیری وضعی به دنبال خطرساز کردن یا پر هزینه کردن اقدامات مجرمانه هستیم. مانند کشیدن نرده یا نصب سرعتگیر در خیابان، پیشگیری وضعی ارتکاب جرم را شفاف میسازد و از سوی دیگر عایدات را نخواهد داشت.
بنابراین با اعمال پیشگیری وضعی عایدات جرم(هزینه، درآمد) کم میشود]۹[.
راهکارهای پیشگیری وضعی:
راهکارهای پیشگیری وضعی از جرم بسیار متنوع و مختلف هستند اما در این مقاله تمرکز بر سه گروه اول پیشگیری وضعی از جرم(افزایش تلاش لازم برای ارتکاب جرم، افزایش خطرات ارتکاب جرم و کاهش عواید حاصل از جرم) خواهد بود.
برقراری نظام جامع کاداستر
طرح کاداستر مربوط به ماده ۱۵۶ الحاقی سال ۱۳۵۱ قانون ثبت است، به موجب این ماده به منظور تشخیص حدود و موقعیت املاک وافع در محدوده شهرها و حومه نقشه املاک به صورت نقشه کاداستر خوهد بود.
تبصره اول: در مورد تقاضای تفکیک و افراز مذکور در این ماده و تحدید املاک مجاور و همچنین دعاوی مطروحه در مراجع قضایی رفع اختلاف حدود نقشه کاداستر ملاک عمل خواهد شد.
تبصره دوم: نسبت به املاکی که نقشه رسمی کاداستر تهیه شده است صاحبان املاک مزبور میتوانند با پرداخت یک هزار ریال تقاضای الصاق نقشه مزبور را به سند مالکت خود بنماید
تبصره سوم: حدود وظایف و تشکیلات اداره امور املاک از جهت تهیه نقشه املاک به صورت کاداستر و همچنین اجرای مقررات به موجب آییننامه وزارت دادگستری خواهد بود.
اگر نگاهی به وضعیت کشورهای مختلف در زمینه اجرای طرح کاداستر و تهیه نقشههای جامع کاداستر بیندازیم، ملاحظه خواهیم کرد که کشور ما از وضعیت مطلوبی از این حیث برخوردار نیست این در حالی است که با تهیه نقشه کاداستر علاوه بر اینکه از اشتباهات و اختلافات و جرمهای ثبتی پیشگیری میشود. از بروز دیگر جرایم، که به طور غیرمستقیم به دقیق نبودن امور ثبتی مربوط هستند مانند جرم تصرف غیر قانونی زمینهای عمومی، نیز پیشگیری میشود. در حال حاضر کشور ما(بدون نقشه کاداستر) وضعیت تعیین موقعیت جغرافیایی یک قطعه زمین یا ملک خاص به این ترتیب است که جایگاه آن زمین یا ملک در مقایسه با مناطق جغرافیایی پیرامون آن مشخص میشود اجرای طرح کاداستر باعث میشود که بدون کمترین درصد خطا، موقعیت جغرافیایی قطعات زمین مشخص و ثبت گردد و به تبع این امر، هر گونه معامله یا تغییر حقی که نسبت به ملک انجام میگیرد. متعلق به آن شخص است. هنگامی که این اطلاعات املاک در یک سیستم مکانیزه واحد قرار گیرد، به طور مستقیم از تحقق بسیاری از جرمهای مربوط به ثبت املاک و اسناد جلوگیری میشود. هنگامی که نقشه کاداستر تهیه شود و بر اساس آن سوابق تمامی املاک یک منطقه خاص در مکانیسمی جامع ثبت گردد، به راحتی میتوان به آنها مراجعه کرد. به طور کلی، ایجاد سامانه جامع کاداستر را میتوان اولین گام در راه مکانیزاسیون امور ثبتی و مهمترین اقدام در راه پیشگیری از جرمهای ثبتی دانست.
صدور سند تک برگی:
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان صلایهدار صیانت از حقوق شهروندی در حوزه مالکیت مدتهاست در پی الکترونیکی کردن ثبت اسناد و املاک است و برای تهیه زیر ساختهای فنی حقوقی و اجرایی آن میکوشد. نخستین گام اساسی مکانیزاسیون نظام ثبت ملک به عنوان یکی از فرایندهای سازمان است بهترین شیوه برای برون رفت و حرکت از ثبت سنتی به ثبت نوین الکترونیکی کردن آن است که این امر به تلاش و هماهنگی قوه قضائیه، سازمان ثبت و شهرداری و بخش خصوصی نیاز دارد برنامه الکترونیکی کردن ثبت ملک و سند مبتنی بر شیوه علمی است و این امر با مشورت بسیاری از اندیشمندان و کارشناسان حقوقی کشور همراه بود مکانیزاسیون برنامههای ثبتی سبب کاهش سفرهای درون شهری، ارتقاء سطح کیفی سرعت و دقت در عملیات ثبتی و جلوگیری از سوء استفاده افراد جاعل و دلال و اطمینان بخشی مردم را در پی دارد صدور سند تک برگی یک اقدام مهم و مؤثر در تأمین امنیت فردی و اجتماعی است.
نتیجهگیری:
پیشگیری کیفری یا پیشگیری از جرم در نظام عدالت کیفری قبل و پس از وقوع جرم است که با بهره جستن از ساز و کارهای نهادهای مختلف نظام عدالت کیفری در صدد کاهش نرخ جرم است که با بهره جستن از ساز و کارهای نهادهای مختلف نظام عدالت کیفری درصدد کاهش نرخ جرم است ترتیباتی که برای صدور سند مالکیت در مورد ملکی انجام میگیرد در سه مرحله قابل تقسیمبندی است: عملیات مقدماتی ثبت، ثبت ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت، منظور از عملیات مقدماتی ثبت اقداماتی است که پیش از ثبت ملک در دفتر املاک که صدور سند مالکیت متعاقب آن صورت میگیرد انجام میشود هنگامی که تقاضای ثبت ملک را به نام خود مینماید این امکان وجود دارد که افراد دیگری با آنچه که وی تقاضای ثبت آن را نموده است. اعم از اصل ملک، حدود یا حقوق ارتفاقی آن مخالف باشند و او را در این امر ذیحق ندانند. چنین افرادی با رعایت شرایطی که در قانون ثبت و آییننامه آن برشمرده شده است. حق اعتراض دارند مجموعه اقداماتی است که به دنبال از بین بردن یا خنثی کردن عواملی است که در تکوین جرم مؤثر بودهاند در این نوع از پیشگیری با حمایت از آماجهای جرم، بزهدیدگان بالقوه و نیز با اعمال تدابیر فنی درصدد جلوگیری و پیشگیری از بزهدیدگی افراد و آماجها در برابر بزهکاران هستند در پیشگیری غیر کیفری سعی بر آن است که قبل از ارتکاب جرم راهحلهایی جهت جلوگیری از آن ارائه شود در پیشگیری اجتماعی بر کاهش یا از بین بردن عوامل فردی و محیطی جرمزا تمرکز میکند. بنابراین پیشگیری اجتماعی مجموعه اقداماتی است که مهار عوامل اثرگذار در شکلگیری جرم را دنبال میکنند و از آنجا که گذشته از محیط اجتماعی بر فرد و انگیزههای او نیز تأثیر میگذارد، به آن پیشگیری فردمدار نیز میگویند. پژوهش حاضر تحت عنوان عوامل و راههای پیشگیری از جرائم ثبتی تحریر و تکمیل گردید. در این پژوهش به بررسی جرائم ثبتی، و راههای پیشگیری از این جرائم پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش کارکنان و اجزاء ثبت و دفترخانهها جهت آگاهی از مجموعه ثبت و عواقب و جرائم ثبتی که از آن آگاهی ندارند بسیار مؤثر و مثمرثمر بوده و تأمین وضعیت مالی و معیشتی آنها و بازرسیهای به موقع و با دقت جهت جلوگیری از پنهانکاری آنان راههای پیشگیری از جرائم ثبتی محسوب میگردند و برای جلوگیری از جرائم مذکور پیشگیری از جمله پیشگیری اجتماعی و وضعی بهتر است و این نوع پیشگیریها باعث میشود که اجزاء و کارکنان ثبت و دفترخانهها مرتکب جرم نشوند و عنوان «پیشگیری بهتر از درمان است» در اینجا برای آنها صدق مینماید
پیشنهادها:
– آموزش کارکنان ثبت و سران دفاتر و دفتریاران و کارمندان آنها جهت آگاهی از مجموعهای که در آن کار میکنند و همچنین جهت اطلاع از عواقب و جرائم ثبتی که از آن آگاهی ندارند بسیار مؤثر و مثمرثمر است. لذا باید این امر در ثبت اسناد و املاک به طور جد مورد توجه و عنایت دستاندرکاران قرار گیرد.
– وضعیت مالی کارکنان ثبت و سران دفاتر و دفتریاران و کارمندان آنها تأمین وضعیت مالی و معیشتی آنها جهت پیشگیری از جرمهای ثبتی است. ضعف مالی و ناکافی بودن حقوق آنها میتواند زمینهساز ارتکاب جرائم ثبتی را فراهم آورد.
– صدور اسناد تک برگی جهت جلوگیری از جعل نمودن اسناد توسط اجزاء و مستخدمین ثبت و همچنین تعیین موقعیت دقیق ملک از طریق نقشه کاداستر جهت اشتباه در مشابه بودن آن ملک که سند مالکیت آن صادر و در یک پلاک وجود دارد.
– چنانچه نسبت به اجزاء و کارکنان ثبت و سران دفاتر و دفتریاران و کارکنان آنها بازرسیهای به موقع و ویژه و سریع و با دقت انجام بگیرد میتواند یکی از راههای مؤثر پیشگیری از جرائم ثبتی محسوب شود بویژه اینکه جرائم ثبتی توسط اجزاء مذکور ممکن است صورت بگیرد، از پنهان کاری آنها جلوگیری بعمل آورده و نیز مثمر ثمر واقع شود.
منابع و مأخذ
]۱[- قاسمی مقدم، حسن(۱۳۸۸)، «پیشگیری از جرم در ایران»، چاپ روزنامه رسمی کشور
]۲[- نشریه دفتر تحقیقات کاربردی پلیس نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(۱۳۸۸)، «پیشگیری از تکرار جرم و بزهدیدگی»، چاپ معاونت آموزشی ناجا
]۳[- شهری، غلامرضا(۱۳۸۰)، «حقوق ثبت اسناد و املاک»، انتشارات جهاد دانشگاهی، چاپ هفتم.
]۴[- نجفی ابرندآبادی، علیحسین(۱۳۸۳)، «پیشگیری عادلانه ازجرم»، علوم جنایی، مجموعه مقالات در تجلیل از دکتر آشوری، تهران: انتشارات سمت.
]۵[- نجفی ابرندآبادی، علیحسین (۱۳۸۱)، «مجله تحقیقات حقوقی»، دانشگاه حقوق شهید بهشتی تهران، شماره ۳۵ و ۳۶
]۶[- نجفی، ایرج(۱۳۸۴)، «راهکارهای پیشگیری از وقوع جرم و مبارزه با مفاسد اقتصادی در حوزه ثبتی»، نشریهی ثبتی، ص۳۶.
]۷[- نیازپور، ایرحسن. (۱۳۸۳)، «حقوق پیشگیری از بزهکاری در ایران»، مجله حقوقی دادگستری، شماره ۴۸.
وضعیت بازار بورس : بسته تعداد معاملات : 263,061 حجم معاملات : 7,998B ارزش معاملات: 65,814B ارزش بازار : 67,131,382B تعداد نماد مثبت : 182 تعداد نماد منفی : 296
شاخص کل بورس
2,065,548.82 (9924.92) (0.48%) 1403/06/25 20:01
شاخص کل فرابورس
21,567.62 (22.89) (0.11%) 1403/06/25 20:01
وضعیت بازار فرابورس : بسته تعداد معاملات : 139,288 حجم معاملات : 6,133B ارزش معاملات : 220,061B ارزش بازار : 11,461,979B تعداد نماد مثبت : 199 تعداد نماد منفی : 177