تاریخ : یکشنبه, ۱۱ خرداد , ۱۳۹۹ 9 شوال 1441 Sunday, 31 May , 2020
0

طرح توجیهی بزرگراه حرم تا حرم(خرم آباد- ایلام) از مسیر کوهنانی-کوهدشت

  • کد خبر : 3401
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۵:۴۰

بازدیدها: ۵۰۴طرح بزرگراه خرم اباد به ایلام – حرم تا حرم (حرم حضرت معصومه (س) به کربلا معلی )- عتبات عالیات     به گزارش کوهنانی نیوز :از دیرباز مسیرها و جاده ها باعث رونق مناطق و نواحی و شکل گیری تمدنها و شهرها گردیده­ اند و اهمیت راه و جاده بر هیچکس پوشیده نیست. […]

بازدیدها: ۵۰۴

طرح بزرگراه خرم اباد به ایلام – حرم تا حرم (حرم حضرت معصومه (س) به کربلا معلی )- عتبات عالیات

 

 

به گزارش کوهنانی نیوز :از دیرباز مسیرها و جاده ها باعث رونق مناطق و نواحی و شکل گیری تمدنها و شهرها گردیده­ اند و اهمیت راه و جاده بر هیچکس پوشیده نیست. در این طرح توجیهی، جاده ای مطرح می شود که استان ایلام به شدت به آن نیازمند است؛ و این مسیر نه تنها می تواند استان ایلام را به استانهای مرکزی ایران نزدیک کند بلکه می تواند استان ایلام  و استان لرستان (شهرستان کوهدشت) را در مسیر توسعه قرار دهد.

مسیر خرم ­آباد– کوهدشت- کوهنانی -لومار– ایلام– مهران نه تنها می تواند جایگزین مناسبی برای مسیرهای نه چندان مناسب بین استان ایلام و لرستان گردد، بلکه می تواند نقش بزرگی در ترانزیت و جابجایی مسافر به عتبات عالیات داشته باشد.

متاسفانه بین دو استان همسایه یعنی استان ایلام و لرستان مسیر قابل قبول و در شان این دو استان وجود ندارد؛ تنها مسیرهای بین دو استان مسیر خرم آباد– کوهدشت– پل سیمره– ایلام  به طول ۲۵۰ کیلومتر و مسیر خرم آباد– پل دختر- دره شهر- ایلام به طول ۲۹۵ کیلومتر می باشد، اخیرا نیز مسیری در پایین دست سد سیمره از  رومشگان به بدره و ایلام توسط سد سیمره ایجاد شده که مسیر خرم  آباد به ایلام را به ۲۸۰ کیلومتر کاهش می دهد.

اما مسیر پیشنهادی که می تواند طول مسیر کوهدشت به ایلام و به تبع آن مسیر خرم آباد به ایلام را به طرز چشمگیری کاهش دهد، مسیر کوهدشت – سه راه زانوگه- خسروآباد – کوهنانی- زیرتنگ سیاب- لومار به ایلام می باشد؛ این مسیر   می تواند مسیر فعلی کوهدشت به ایلام (۱۶۲ کیلومتر )  را به کمتر از ۱۴۰ کیلومتر  و همچنین خرم آباد به ایلام را به کمتر ۲۳۰ کیلومتر کاهش دهد.

نکته قابل توجه در رابطه با مسیر پیشنهادی کاهش زمان سفر و ایمنی مسیر مربوطه نسبت به سایر مسیرهای موجود است.

 

 

در زیر طرح اولیه مسیر پیشنهادی ایلام-خرم آباد بر روی  دو نقشه با رنگ سبز نشان داده شده است.

این طرح  از مسیر  کوهدشت – زانوگه -گردنه پای استان – خسروآباد – باباگردعلی -تنگ سیاب -مسیر روستاهای رودبار – شهرستان لومار-شهر ایلام -مهران -کربلا  را نشان می دهد

 

دلایل توجیهی مسیر خرم آباد- کوهدشت- کوهنانی- لومار– ایلام

  • کاهش مسیر ۱۶۲ کیلومتری کوهدشت به ایلام  به کمتر از ۱۴۰ کیلومتر
  • کاهش زمان سفر در مسیر پیشنهادی نسبت به سایر مسیرهای موجود به جهت عدم وجود گردنه و کوه و  ایمن بودن مسیر نسبت به سایر مسیرهای حادثه خیز
  • اتصال استان ایلام و مرز مهران به شاهراه و آزاد راه شمال به جنوب کشور (تهران – خوزستان)
  • کاهش ۱۵۰ کیلومتری مسیر شهر مقدس قم (حرم حضرت معصومه(س) ) و اراک به کربلا معلی و همچنین شهرهای شمال شرقی و شمالی ایران نظیر مشهد و سمنان
  • کاهش  حداقل ۲۵۰ کیلومتری مسیر اصفهان، یزد و شهرهای مرکزی و شرقی ایران  به ایلام  نظیر شیراز ، کرمان ، زاهدان
  • قرار گرفتن استان لرستان و استان ایلام در مسافت ترانزیت کشورهای آسیای میانه و پاکستان و افغانستان به عراق
  • عدم وابستگی مسیر پیشنهادی به استانهای کرمانشاه و خوزستان که از نظر ترانریت و مسافر به عراق رقیب مرز مهران می باشند.
  • استفاده از آزاد راه اراک به خرم اباد و بزرگراه در حال احداث اصفهان به خرم آباد به نفع کوهدشت و استان ایلام
  • استفاده از بزرگراه خرم آباد به کوهدشت و سه راه زانوگه بعنوان بخش اعظم مسیر پیشنهادی
  • جذب توریسم به استان لرستان و استان ایلام به جهت نزدیک بودن مسیر پیشنهادی به شاه راههای حیاتی کشور و زیبائیهای مسیر با توجه به اینکه مسیر پیشنهادی از بالا دست دریاچه سد سیمره و شهرستانهای زیبای کوهدشت و سیروان می گذرد.
  • تبدیل مرز مهران به توجیه پذیرترین و به صرفه ترین مسیر ترانزیت کالا به عراق با توجه به نزدیک شدن شهرها و استانهای صنعتی نظیر اصفهان ، مرکزی و کرمان به عراق
  • توجیه پذیر کردن مهران بعنوان منطقه آزاد تجاری و حمایت نمایندگان استانهای مرکزی کشور از این طرح
  • جذب سرمایه گذاری در استان لرستان و استان ایلام و شهرستانهای مسیر با توجه به مقرون به صرفه بودن مسیر به کشور عراق نسبت به مرزهای دیگر و استانهای هم مرز با عراق
  • از همین کریدور می توان جهت ایجاد راه آهن خرم آباد – کوهدشت- ایلام- مهران استفاده کرد. این کریدور با توجه به اینکه کوهدشت و ایلام را در مسیر خود می بیند کاملا  قابل دفاع و از نظر اقتصادی قابل توجیه است و وابستگی به استانهای کرمانشاه و خوزستان ندارد.

 گردآوری و پیشنهاد دهندگان:

جمعی از نخبگان شهرستان سیروان (لومار) – استان ایلام

محمد شیری عضو هیئت علمی دانشگاه

روح الدین طرهانی نژاد  خبرنگار صداوسیمای مرکز لرستان

لینک کوتاه : https://kohnaninews.ir/?p=3401

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. جا دارد تشکر کنیم از عزیزان اهل قلم که پیشنهاد و طرحی توجیح پذیر را ارائه دادند امیدواریم به یک مطالبه مردمی تبدیل شود که با احداث این جاده دو شهرستان کوهدشت و رومشگان از بن بست خارج می شوند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

کد اعتبار سنجی *

جستجو خبر
نشان رسانه های دیجیتال

logo-samandehi